2.4.1 Laipat jättöreunassa

Ylivoimaisesti tavallisin keino lisätä nostovoimaa on käyttää laskusiivekkeitä, joita niitäkin on useita eri malleja. Seuraavassa esitetään tavallisimmat mallit ja niiden vaikutukset nostovoimakertoimeen sekä koneen polaariin eli CL (CD) kuvaajaan.

 sivu41 laippatyypit
Kuva: Yleisiä laippatyyppejä. Näistä solalaippaa käytetään esimerkiksi Piper Cherokeessa, levylaippaa PIK-15:ssä ja Fowler-laippaa Rallye-koneissa ja Cessnoissa.
 sivu41 polaarit
Kuva: Eri laippatyyppien tyypilliset polaarit eli vaikutus CL :n arvoihin. Mitä ylempänä CL -käyrä leikkaa pystyakselin, sitä suurempi on haitallinen momenttivaikutus. Fowler-laippa on kallein ja paras. Laskeuduttaessa Fowler antaa suuren nostovoimakertoimen ja vastuskerroinkin on suuri, mikä mahdollistaa jyrkän laskukulman. Fowlerilla on myös kohtuullisen hyvät ominaisuudet lentoonlähdössä, jos laippa on osittain ulkona, jolloin vastus ei ole kasvanut liikaa.

Solalaippa on yleinen pienkoneissa, koska se on halpa rakentaa ja antaa kohtuullisen hyvät ominaisuudet. Siitä ei kuitenkaan ole paljonkaan apua lentoonlähdössä, koska vastus kasvaa helposti liian suureksi. Jos solalaippaa on tarvetta käyttää lentoonlähdössä, oikea hetki on vetää sitä hieman ulos juuri ennen rotaatiota, jolloin se lisää nostovoimaa juuri irtoamishetkellä. Laippaa ei ole syytä vetää kiinni heti vaan antaa ensin nopeuden kasvaa riittävästi, jonka jälkeen laipan voi vetää varovasti sisään. Liian nopea laipan sisäänveto aiheuttaa helposti korkeuden menetyksen.

Levysiiveke puoltaa paikkaansa, mikäli ei tarvitse huomioida kasvanutta vastusta tai varsinkin, jos tämä lisävastus on haluttu keino nopeuttamaan korkeuden poisottoa. Näinhän on juuri purjelentokoneiden hinauksessa käytetyssä Hinussa, jonka tulee päästä hinauksen jälkeen nopeasti alas uutta hinausta varten.

Google: Laskusiivekkeet, flap wing