4.6.6 Flutteri

Flutteri ei ole varsinaisesti mikään lentoliike vaan paremminkin tila, johon ei halua missään tapauksessa joutua.

Flutteri on epästabiilia värähtelyä, joka johtaa helposti tuhoon. Lentokoneessa flutteria voi esiintyä mm. ohjaimissa, ohjainpinnoissa tai siivissä.

Siiven flutteri voi alkaa esimerkiksi tilanteessa, jossa siivekevaijerit tai työntötankojen nivelet ovat löysiä. Kun lentonopeus on suuri ja/tai g-voimat ovat suuria, siivekkeen värähtely indusoi siipeen värähtelyn, joka saattaa suurella nopeudella vahvistaa itseään ja johtaa lopulta siivekkeen tai sen mekanismin pettämiseen ja lopulta siiven katkeamiseen.

Miten vältän flutteria?

Jos lentokone on asiallisesti huollettu ja kunnossa sekä kuormaus ja painopiste sallituissa rajoissa ja lennetään Vn-diagrammin mukaisissa rajoissa, ei flutterista ole vaaraa.

Miten tunnistan mahdollisen flutterin?

Jos koneessa tai ohjaimissa tuntuu alkavaa värinää, on syytä hillitä varovaisesti nopeutta, jotteivät värähtelyt johda flutteriin. Värinä on voimakkaampaa kuin normaali sakkaukseen liittyvä värinä. 

Flutterille on ominaista, että se alkaa ja voimistuu hyvin äkillisesti ja siksi sitä ei yleensä voi ennakoida alkavien oireiden perusteella, koska se johtaa muutamassa sekunnissa täystuhoon. Flutterin edellytys on, että lentokoneessa on jotain löysää jossain ja tämä löysyys alkaa helposti värähdellä kun lennetään suurella nopeudella, johon liittyy mahdollisesti suuret g-voimat. Todennäköisyys joutua flutteriin kasvaa voimakkaasti, jos lennolla ei noudateta koneen Vn-diagrammilla osoitettuja rajoituksia, jotka on määritelty koneen kestokyvyn mukaan.

Flutteri on konekohtaisesti vain kerran esiintyvä tilanne, koska sen lopputuloksena kone yleensä hajoaa.