3.3.2 Vn-diagrammi
Lentokoneen suunnitteluvaiheessa määritellään koneen toimintarajat ns. V-n piirroksessa, jollainen on esitetty seuraavassa kuvassa. V-n piirrokseen on kerätty kaikki lennon kuormituskertoimiin liittyvät rajoitukset:
Lentokoneen lujuus on suunniteltu näiden rajoitusten mukaiseksi ja niiden ylittäminen saattaa johtaa koneen tuhoon.
- Positiivinen ja negatiivinen sakkausnopeus +Vs ja -Vs. Kone sakkaa näillä rajoilla eikä siksi voi kuormittua enempää.
- Positiivinen ja negatiivinen 15 m/s puuskaraja. Koneen nopeutta on rajoitettava, jos pystysuorat puuskat ovat 15 m/s tai enemmän.
- Maksimi sallittu taitolennon kuormituskerroin 4g, mikä koskee utility-luokan konetta. Taitolentokoneella arvo on suurempi.
- Maksimi sallittu taitolentonopeus VM. Tätä nopeutta ei saa ylittää taitolennossa, koska muuten maksimi kuormituskerroin saattaisi ylittyä.
- Sakkausnopeus vaakalennossa Vso.
- Maksimi matkalentonopeus Vc.
- Suurin sallittu syöksynopeus VD, jolloin puuskanopeus sekä kiihtyvyysmonikerta on pidettävä sallitulla alueella.
|