4.6.5 Oikaisu jyrkästä syöksystä

Nopeassa korkeuden pudotuksessa kone saattaa kiihtyä lähelle kriittistä nopeutta, jolloin oikaisu normaaliin lentotilaan on tärkeä, jottei kone vaurioituisi.
1. Kaasuvipu taakse, jottei moottorin veto lisää enää nopeutta.
2. Kevennä siipikuormitusta kevyellä vedolla.
3. Jos kone on kallistunut ja/tai kaarrossa, korjaa se suoraan lentoon ja pidä sivuperäsimellä kuula keskellä. Vasta sen jälkeen, kun kone ei enää ole kallistuneena voit vetää kevyesti sauvasta. Pidä huoli, ettet vedä sauvasta liikaa, kun kone on vielä kallistuneena ja/tai sivuluisussa, koska silloin on vaara joutua syöksykierteeseen tai kierukkaan.
4. Kun siivet ovat vaakatasossa, voit aloittaa oikaisuvedon jopa lähes maksimi sallitulla g-arvolla. Muista kuitenkin, että puuskaisella säällä sallittu g-arvo on alhaisempi kuin tyynen kelin suurin sallittu. Jottet joutuisi oikaisussa g-sakkaustilaan, on seurattava lentonopeutta ja löysättävä vetoa nopeuden hidastuttua riittävästi.