4.6.3 Oikaisu lattakierteestä

Syöksykierre saattaa kehittyä eräillä konetyypeillä vaaralliseksi lattakierteeksi, jonka oikaiseminen on kokeneellekin ohjaajalle vaikeaa. Lattakierre poikkeaa syöksykierteestä siinä, että kone vajoaa alle 45° kulmassa tai jopa lähes vaakasuorassa asennossa pyörien samalla tavalla kuin syöksykierteessä. Kone sakkaa täydellisesti aina ohjainpintoja myöten, joten ohjaimia saa heilutella aivan vapaasti ilman että tapahtuu mitään. Kuvaavaa lattakierteen oikaisun vaikeudelle ovat ohjeet, joita on annettu useissa lento-oppaissa. Ne neuvovat jättämään koneen, mikäli lattakierre ei parin ensimmäisen kierroksen jälkeen osoita oikenemisen oireita. Suomessa on tutkittu lattakierteestä oikaisua mm. PIK-15 koneella, ja saatu tähän mennessä ne kaikki oikenemaan, joskin kerran on jo ohjaajan vierestä hypätty laskuvarjolla kierteen oiettua varsin matalalla. Lattakierre on koitunut monen koneen ja ohjaajan lopuksi. Siksi onkin sanottava, että oikaisun olisi tapahduttava jo ennen kuin kone on mennyt lattakierteeseen, koska lattakierre on elämän ja kuoleman kysymys.

Koska maassamme on kuitenkin käytössä eräitä koneita, joilla on taipumusta mennä pitkän syöksykierteen jälkeen lattakierteeseen, niin kerrottakoon tässä muutamia asioita, jotka vaikuttavat oikaisuun.

  • Painopistettä olisi saatava siirtymään eteen päin esimerkiksi löysäämällä vöitä ja nojaamalla eteenpäin. Ei välttämättä paljon auta.
  • Olisi pyrittävä löytämään sellainen ohjainten keskinäinen asento, että nokka alkaisi painua tai edes heilua ylös-alas, jotta pääsisi ensin syöksykierteeseen, jonka oikaisu on mahdollista. Ei ole paljon aikaa etsiä toimivaa ratkaisua.
  • Mikäli moottori käy, niin hyrrävoimat pyrkivät joko nostamaan tai laskemaan nokkaa riippuen pyörimisen suunnasta. Tämä on tehokkain tapa vaikuttaa oikaisuun ja on siksi koetettava tarkkailla moottorin peräyttämisen vaikutusta. Mikäli kaasun avaaminen painaa nokkaa alaspäin on siitä apua oikaisussa. Valitettavan usein kuitenkin moottori pysähtyy lattakierteen aikana, johtuen keskipakovoiman vaikutuksesta polttoainejärjestelmään, joten tämäkin keino voi olla kyseenalainen. Elleivät nämä keinot tuota minkäänlaista tulosta, on todella jätettävä kone, jos se on mahdollista ja laskuvarjo on mukana. 
  • ÄLÄ MISSÄÄN TAPAUKSESSA TEE LATTAKIERRETTÄ TARKOITUKSELLA, KOSKA SE VOI OLLA VIIMEINEN LIIKKEESI.